Tunnelmia harjoituksista

Tunnelmia harjoituksista

J.S.Bach – Koko kylän Johannes-passio

Istuessani kirkon penkissä kuuntelemassa Johannes-passion harjoituksia mietin, miten tällaiset teokset yhdistävät ihmisiä satojen vuosien jälkeenkin. Musiikki kertoo omalla sävelkielellään sen, mikä on olennaista eikä se tarvitse selittelyjä. Bachin musiikki on selkeää ja sisältää paljon suuria tunteita. Jokainen ihminen voi löytää vertailukohtaa omaan elämäänsä kuunnellessaan tuota musiikkia. Kaikkien meidän elämästä löytyy tunteita kuten surua, iloa, petetyksi tulemista, kieltämistä, luottamista. Kohtaamme kaikki näitä ikään, sukupuoleen tai taustaan katsomatta.

Tapio von Boehm johtaa. Orkesteri ja kuoro pistää parastaan.

On ollut upea seurata matkaa ideasta kohti valmista produktiota. Teos ei ole helpoimmasta päästä, mutta kuorolaiset ovat tulleet harjoituksiin sinnikkäästi ja stemmoja on hiottu huolella kohdilleen. Kuorolaisten ilo on näkynyt, kun vaikeammatkin kohdat on saatu paikoilleen. Jokainen on löytänyt matkalla jotain uutta itsestään ja yhteinen laulunilo on aistittavissa.

Anu Heikkinen tuli kuoroon laulunopettajansa innoittamana.

Kaipasin haastavampaa laulettavaa ja sitä totisesti sain. Kuorossa en ole yksin vastuussa kokonaisuudesta, mikä on hieno asia. Pääsen osaksi upeaa kokonaisuutta ja helpotusta toi, kun sai jättää osia laulamatta. Tosin se motivoi kahta kovemmin treenaamaan ja aion laulaa kaiken sitten kuitenkin. On myös motivoivaa tehdä töitä ammattilaisten kanssa. On todella opettavaista kuulla ja nähdä, miten ammattilaiset laulaa. Myös se, että mukana on eri vaihessa olevia laulajia, on hieno asia. Opimme toisiltamme.

Minusta tuntuu, että juuri nyt on ollut minulle oikea aika laulaa Johannes-passiota. Olen vasta iän myötä alkanut ymmärtää Bachin sävellystyön hienouden. On ollut hienoa, kun teosta läpikäytäessä on muun muassa puhuttu, että tässä äänet muodostavat ristin (Siinä Kreutzigessä) tai tässä kappaleessa ruuvi kiristyy (Wäre dieser nicht). Kun seuraavan kerran menen itse kuuntelemaan toisten tekemää passiota, saan siitä varmasti enemmän irti tämän kokemuksen jälkeen.

Kaiken kaikkiaan minulla on tunne, että nyt ollaan suuren teoksen äärellä.  On ollut myös hienoa tutustua sipoolaisiin teoksen kautta. Tämä todella on koko kylän Johannes-passio.

Solistit ovat sipoolaisia ja heitä täydentää pari ulkopaikkakuntalaista vahvistusta. Solisteina laulavat Mari Karjalainen, Laura Mäkitalo, Tuukka Säily, Roland Liiv, Jussi Merikanto ja Jussi Ziegler.

Projekti on ensimmäinen Sipoon musiikkiyhdistyksen tuottama suurprojekti yhdessä Sipoon suomalaisen seurakunnan ja Svenska församlingenin kanssa. Kiitos kuuluu myös Sipoon kunnalle rahallisesta tuesta sekä Tikkurilan seurakunnalle.

Kuoro on kerätty innokkaista kuoronharrastajista ja sitä on harjoittanut Teppo Salakka sekä Marko Korven-Korpinen. Äänenmuodotuksesta on vastanneet Mari Karjalainen ja Jussi Merikanto. Orkesterina toimii Sipoon kamariorkesteri ja koko teoksen johtaa Tapio von Boehm. Koko kylän Johannes-passio saa ensi-iltansa Vantaan Pyhän Laurin kirkossa 14.4.2019 ja täällä Sipoon kirkossa se kajahtaa 16.4.2019.

Mari Karjalainen

Kuoronjohtaja Teppo Salakka ja Basso Jussi Merikanto.

Have your say