Kotikonsertit

Kotikonsertit

Kotikonsertti on musiikkiesitys, joka toteutetaan kodissa tai kodin kaltaisessa intiimissä tilassa rajatulle ja mahdollisesti myös valitulle kuulijakunnalle heidän toiveidensa mukaisesti. Kotikonsertti voi olla osa perhejuhlaa, merkkipäivän viettoa, liiketuttavien tapaamista, hyväntekeväisyystoimintaa tai vain ystävien kesken järjestettävää yhteistä ajanviettoa. Sen keston ja ohjelma suunnitellaan kuhunkin tilanteeseen sopivaksi yleisön toiveet ja tarpeet huomioiden.

Musiikkia on kautta aikojen esitetty kotikonserttia vastaavissa olosuhteissa: tuvissa, saleissa ja salongeissa. Siksi musiikin historiasta löytyy runsaasti teoksia, jotka on sävelletty juuri tämän kaltaisiin tilanteisiin sopiviksi ja joiden esittämistä intiimi tila yleisön ja muusikoiden välillä edesauttaa, kun musiikki voidaan esittää säveltäjän alkuperäisen intention mukaisesti. Vaikka 1800-luvulla alkanut musiikin esittäminen ”massayleisöille” suurissa konsertti- ja oopperataloissa sai säveltäjät tekemään heille suurta mainetta tuoneita monumentaalisia teoksia, näiden rinnalla he edelleen sävelsivät intiimissä tilassa esitettäväksi tarkoitettua pienimuotoista soitin- ja laulumusiikkia. Oopperan, sinfonioiden ja konserttojen rinnalla salonki- ja kamarimusiikki jatkui elinvoimaisena. Kotikonsertteihin sopivaa ohjelmistoa siis löytyy musiikin historian kaikista vaiheista, myös nykyajan ”kevyen musiikin” virtauksista. Tämän vuoksi kotikonsertti voi olla tyyliltään ja sisällöltään hyvin vaihteleva.

Sipoon musiikkiyhdistys ry/Sibbo musikförening haluaa tuoda muualla pääkaupunkiseudulla suosiota saavuttaneen ja jatkuvasti lisääntyvän kotikonserttitoiminnan sipoolaisten ulottuville. Olemme saaneet tähän tarkoitukseen Suomen kulttuurirahastolta apurahan, joka mahdollistaa näiden konserttien tuottamisen siten, että tilaajalle syntyvät kustannukset jäävät pieniksi. Tämän vuoksi suosittelemme, että kaikkien kotikonserttitoiminnasta kiinnostuneiden kannattaa tarttua juuri nyt mahdollisuuteen toteuttaa oma kotikonsertti.

Tule tutustumaan kotikonserttitarjontaan Lilla Villanissa 5.9.2020 kuultavaan konserttiin. Lue lisää konsertista täältä.