Jussi Merikanto

Jussi Merikanto

Baritoni

Baritoni Jussi Merikanto on laulanut Cantores Minores-poikakuorossa  ja sittemmin opiskellut laulua Kuopion konservatoriossa ja valmistunut musiikin maisteriksi Sibelius-Akatemian oopperakoulutuksesta.

Suomen Kansallisoopperassa Jussi Merikanto teki debyyttinsä keväällä 2009 Mozartin Taikahuilussa Papagenona.  Hänen roolejaan Kansallisoopperassa on olleet mm. Figaro Mozartin Figaron häissä, Leporello Mozartin Don Giovannissa, Samuel Verdin Naamiohuveissa, Marullo Verdin Rigolettossa, Schaunardin rooli Puccinin La Bohemessa, Karjanmaan Köysti Madetojan Pohjalaisissa, Moraleksen rooli Carmenissa, Achillan rooli Händelin Julius Caesarissa ja Dandini oopperassa La Cenerentola.

2013-16 Merikanto kuului Suomen Kansallisoopperan solistikuntaan baritoni-solistina.

Merikanto on vieraillut.Ilmajoen musiikkijuhlilla Lakeuksien lukko ja Taipaleenjoki oopperoissa. Viime kesänä hän lauloi pääosan Ilmajoen musiikkijuhlilla Oskar Merikannosta kertovasta “Elämälle”-oopperassa. Muita vierailuita Naantalin musiikkijuhlilla, Les Heures Romantiques-festivaaleilla Ranskassa, Kuopion ja Turun oopperoissa, Italiassa Rossini-festivaaleilla ja Musashinossa Japanissa. Debyyttinsä Savonlinnan oopperajuhlilla Merikanto teki vuonna 1992 Mozartin Taikahuilussa yhtenä kolmesta pojasta.

Jussi Merikanto on oopperaroolien lisäksi esiintynyt lukuisissa kirkollisissa teoksissa mm. Bachin Johannes-passion bassosolistina Peter Schreierin johdolla ja lied-resitaaleissa niin Suomessa kuin ulkomailla.

Laulukilpailumenestystä Merikanto on saavuttanut Taidekeskus Salmelan Merikanto-laulukilpailussa, jossa hän sai toisen palkinnon 2009.  Vuonna 2006 hänet palkittiin Timo Mustakallio -laulukilpailuissa Eero Rantalan rahaston stipendillä.

Jussi Merikanto on vuodesta 2011 alkaen toiminut Nurmeksen Joululaulukaupungin ja Joulumusiikin taiteellisena.